dimecres, 2 de març del 2011

Taller 2. Tubs i boles



Els tubs són un element omnipresent en la nostra societat. Segons les seves diverses aplicacions tubs de característiques ben diferents: rígids, flexibles, transparents, etc. Però a la vegada és un material que els nens no manipulen quotidianament i per això la seva limitada percepció.
En aquesta taller es tractaria de familiaritzar-se i viure el comportament dels diferents tubs. Els tubs no són només un element tecnològic també són un element artístic I DIDÀCTIC!



Treball en grups: Hem fet propostes de treball a infantil amb els tubs i les boles. Algunes de les que han sortit són:

Relacionem l'alçada des de que es deixa caure una pilota amb la velocitat amb la que surt del tub. Es tractaria de veure la transformació d'energia potencial (posició) en energia cinètica (moviment)


Treballar la conservació de l'energia. Veiem com l'energia mecànica es disipa pel fregament. Les boles que deixem caure des de certa alçada no recuperen aquesta alçada per sortir a l'altre extrem del tub. Aquest fregament produeix diferents sons.

 Com podriem treure una bola que s'ha quedat al mig del tub?

Treballem els xocs elàstics i inelàstics en colpejar les boles entre sí
Treballem la força del vent en bufar
Treballem la força centrífuga en fer rodar el tub
 
Com és que diferents tubs fan diferents sons? 
Treballem la propagació del so per l'aire i com es propaga dins del tub.

Hem fet circuits de tubs! Com els que surten a 

Quina aplicació tenen a la vida els circuits oberts o tancats? 
Els sistema circulatori dels humans, els sistema respiratori dels insectes, etc.

Ens hem deixat al calaix experiències interessants, com el flux contracorrent, molt importants a la natura (dos tubs un dins de l'altre i es bufa des dels extrems oposats per tubs diferents). 

El taller no és el més avorrit que hem fet!